zondag 30 november 2008

Eerste les aerodynamica.... (week 10)

Maandag

Laatste les motoren gehad. Was nog een klein beetje theorie over turbinemotoren. Was redelijk pittig, maar gelukkig is de kans klein dat het bij het examen komt. Daarna nog wat voorbeeld examenvragen opgelost. Zoals veel vragen bij het examen zijn er vaak 2 antwoorden goed. maar er is er 1 beter dan de ander.


Donderdag: Eerste les aerodynamica

Het begon al goed, we kregen 2 boeken én een klapper. De klapper bleek gelukkig een vertaling van 1 van de boeken, speciaal gemaakt door Sofia, de Paramount secetaresse.
Na deze 'meevaller' begon de cursus....
Dat viel dus ff tegen! Eerst een stuk of 10 sheets met alleen maar formules.
Misschien een paar minder, maar het waren er wel veel! Over krachten, arbeid, snelheid en vermogen. Dit was alweer heel lang geleden voor mij, MTS tijd zeg maar. Wat ik me wel nog goed kon herinneren is dat ik een 4 had voor dat tentamen. Geen goed vooruitzicht dus.

Later werd het iets minder theoretisch en wel interessanter omdat het meer richting praktijk ging. Bv over de vorm van de rotorbladen of vleugels. Hoe de lucht erlangs stroomt, en waarom je de cyclic/stick naar links moet bewegen bij het opstijgen (omdat ander de heli naar rechts gaat door de kracht van de staartrotor)


Zaterdag, weer eens een praktijkles

Het was alweer 3 weken geleden dat ik mijn laatste praktijkles had gehad. Gelukkig stond er ook nog wat wind wat het nog eens extra moeilijk maakte. Eerst mocht ik van Nadia, de instructrice, de pre flight gaan doen. Hier was ik bijna een half uur mee bezig in de kou! Niet zo prettig, meja, het moet gebeuren. Het vliegen op hoogte ging gewoon goed, maar de grondoefeningen gingen door de wind niet helemaal lekker. Ach ja, totaal heb ik nu 5.5 uur gevlogen en dan ging het nog niet zo heel slecht. Grondoefeningen kosten gewoon wat meer oefening.

0 reacties: