dinsdag 25 november 2008

Week 8/9

De logica

Voor de duidelijkheid; meteo en navigatie zijn tijdelijk gestopt. Er komen nu een aantal andere lessen tussendoor. Onder andere dus luchtvaartreglementering en ATC procedures, en algemene kennis.

Het algemene kennis stuk bestaat weer uit een aantal onderdelen;

1. instrumenten, mee begonnen en afgerond
2. voortstuwingsinrichtingen, vorige week mee begonnen, ik noem het motoren voor het gemak
3. luchtwaardigheid
4. systeem, nog niets over bekend
5. cel/rotors, kan ik ook nog niets zinnigs over melden

Algemene kennis is dus 1 examenvak dat uit verschillende onderdelen bestaat.

Het grootste deel wordt nu afgerond, en er volgt nog 1 les in april 2009. Na de algemene kennis gaan we volgend jaar weer verder met meteo, navigatie en luchtvaartreglementering.


Maandag 10-11, 2de les wet en regelgeving

Deze les was al wat praktischer dan de vorige les, en had ook meer met vliegen te maken. Iets interessanter dus. We keken naar restricted/prohibited/danger areas, zie deze kaart (deze kaart voor de dropzones ;) en hier de Nederlandse kaart met wat meer onoverzichtelijke info. Deze kaarten staan in de AIP die we vorige week hebben behandeld, natuurlijk in het En Route gedeelte.

Een prohibited area is bv het paleis van de Belgische koning, en laat dat nu net in een aanvliegroute liggen van Brussel airport. Daar wordt dus iedere keer de wet overtreden...

Danger/restricted areas zijn meestal in gebruik door defensie voor oefeningen.

Verder nog voorrangsregels behandeld. Teveel om op te noemen, in elk geval heb je in een luchtballon altijd voorrang. Nuttig om te weten is nog dat het maximale alcoholpromillage 0,2 promille is.
Maar het beste is natuurlijk altijd; 12 hours between the bottle and the throttle


Donderdag, motoren les 2

Koeling en ontsteking behandeld. Een Robinson 22 maakt gebruik van luchtkoeling. Maar omdat de motor in feite achter de cabine hangt en dus geen luchtstroming opvangt is er een cooling fan die de lucht van achteren aanzuigt.

Wat betreft de ontsteking is het wel interessant om te vermelden dat het een zogenaamde magneto ontsteking is, te vergelijken met een brommer. Deze werkt onafhankelijk van het elektrische circuit. Als de accu uitvalt, zal de motor nog draaien; wel zo veilig.

Praktijk??

Deze week geen praktijkles gehad omdat ik een schutting moest plaatsen in de tuin op zaterdag :(


Maandag motordag, les 3 (17-11)

Het ging deze les vooral over de carburator en alle problemen die het apparaat oplevert. IJsvorming in de carburator is een van de meest voorkomende oorzaken van ongelukken. Doordat er een onderdruk heerst kan er zelfs ijsvorming zijn bij temperaturen boven 0. Om dit te vermijden zit er een carb heater op een helicopter/vliegtuig, deze leidt de binnenkomende lucht langs de motor waardoor deze dus warmer wordt. Warmere lucht levert echter weer minder vermogen dus het is niet de bedoeling om de heater altijd aan te laten staan.
Soorten ijsvorming:
- Fuel ice. In een notedop; door het verdampen van de brandstof daalt de temperatuur van de lucht en kan de waterdamp in de lucht gaan condenseren en bevriezen.
- Throttle ice. Als de gasklep niet ver open staat is er dus een kleine opening waar de lucht doorheen stroomt. Door het venturi effect daalt de temperatuur rond de klep en kan er ijsvorming optreden.
- Impact ice. Onderkoelde waterdamp die in aanraking komt met een koud oppervlag. Kan in feite over de hele heli voorkomen, maar ook in de carburator waar het dus het gevaarlijkste is.

Fuel ice en throttle ice kan voorkomen bij positieve omgevingstemperatuur, impact ice niet.


Donderdag, algemene kennis luchtwaardigheid

Over deze les valt niet zo gek veel te vertellen. De avond bestond eigenlijk uit 2 lessen. Eerste les ging over de algemene veiligheid in een vliegtuig of helicopter. Brandblusser...reddingsvesten, etc.
Het tweede deel van de les ging over de preflight check. Dit is in feite een erg uitgebreide check als je alles 1 voor 1 nakijkt...en dat deden we dus. Vergezeld van veel commentaar waardoor de les tot middernacht duurde. Het was wel interessant overigens, maar duurde iets te lang. Hier kun je een overzicht vinden van de preflight checks en waar je op moet letten.


Praktijk?

Zaterdag 22-11 had ik een les gepland, maar laat het nou net heel slecht weer zijn op 1000ft. Om 9.15 belde Nadia dat de les niet doorging vanwege de verwachte neerslag (sneeuw) en de wind op 1000ft. Helaas dus.

1 reacties:

Anoniem zei

Good dispatch and this enter helped me alot in my college assignement. Gratefulness you on your information.

paxil