zondag 9 november 2008

Week 6/7

Vakantie

Vorige week (week van 27-10) was herfstvakantie in Belgie, dus geen les. Weekje rust was niet heel vervelend.

Wel nog een les gehad bij den Patrick, ging vrij goed. Keek teveel naar de instrumenten en daardoor deed ik onbewust de cyclic naar voren waardoor we sneller gingen, en dus ook gingen dalen.

Ter info, bij gelijkblijvend motorvermogen zal een heli gaan dalen als je versnelt, het vermogen wordt verdeelt over een kracht omhoog, om hem in de lucht te houden, en naar voren, om snelheid te maken. Als de kracht naar voren vergroot wordt, als je dus sneller gaat, zal de kracht omhoog verkleinen, dus ga je dalen.

Na de les wordt altijd verteld wat minder goed ging, en krijg je een beoordeling in je dossier. Het was in elk geval weer 'zeer goed'.


Motoren

Maandag na de vakantie begonnen met motoren. Is een leuke les, want motoren is natuurlijk altijd heel interessant. We hebben het in het algemeen over motoren gehad en meer specifiek de werking van een 4 takt motor met de Carnot cyclus. Ook het P/V diagram en kleptiming diagram kwamen aan bod. Toen was het al vrij laat, dus het was wel pittig om het nog te volgen. Maar uiteindelijk is het wel redelijk logisch en te beredeneren.





Law

Donderdag de eerste les over the law van vliegen. Regeltjes leren dus. Het was een vrij korte les, waarin we wat algemene zaken behandelt hebben zoals wie de regels maakt, welke organisaties er zijn op vlieggebied in Europa en wereldwijd. Daarna een beetje praktijkles door op internet de Belgische AIP te bekijken, dit staat voor Aironautical Information Publication. Hierin staat, zoals de naam al zegt, heel veel informatie voor vliegeniers. Het is onderverdeeld in 3 delen; 1 voor generieke informatie, 1 voor route informatie en 1 deel voor informatie over vliegvelden. voor het Belgische AIP moet je een inlog code hebben, maar de Nederlandse is gewoon hier te vinden.


Medische keuring

Vrijdag 7-11 was het dan zover. Ik moest om 10.30 in Brussel zijn voor de medische keuring klasse 2. Ik was er wat te vroeg, waardoor de eerste 'test' al klaar was om half 11.
Kwam er binnen, en het meisje vroeg me om de uitnodiging, overschrijvingsbewijs voor de kosten, en identificatiekaart....identificatie?? Dat was ik natuurlijk vergeten, en gaf haar de kopie van mijn rijbewijs waar ik al jaren mee rondloop. Ze dacht dat ze dat waarschijnlijk niet zouden accepteren maar mocht toch door. Let wel, ik heb 6 weken moeten wachten om gekeurd te worden. Hierna heb ik niemand meer horen klagen over de kopie, dus ja...belgen.

De eerste test was de ogentest. Er werd gekeken naar kleurenblindheid, wat nogal lastig is als er rode lampjes in de cockpit gaan branden en je denkt dat ze groen zijn. Verder nog stereoscoptisch zicht, gewoon afwijking dat ook bij opticien getest wordt, oogboldruk, lettertjes lezen op afstand en dichtbij, het gezichtsveld.

Tweede test was een gehoor en evenwichtstest. Gehoor werd gemeten zoals bij militaire keuring, ik moest in een hokje gaan zitten en op een knopje drukken als ik een piep hoorde.
Voor de evenwichtstest moest ik in een stoel gaan zitten en kreeg ik 3 elektrodes op mijn hoofd, ik denk om de oogreflexen te meten? Daarna moest ik mijn ogen dichtdoen, van 300 naar 0 tellen in stappen van 3, en de stoel werd rondgedraaid of gekanteld, ik kon het niet zien.
De mevrouw zei dat ze mijn evenwichtigheid ging meten, ik zei dat dat nog wel eens tegen kon gaan vallen, maar het viel nog best mee allemaal.

Hierna moest ik een tijdje wachten waarna ik weer in een ander kamertje werd geloosd. Hier moest ik in een bekertje plassen wat wel goed uitkwam, bekertje was zo vol. Daarna kreeg ik een aantal elektrodes opgeplakt waarmee een ECG werd gemaakt. Daarna moest ik weer wachten op de laatste halte; de doktor. De mat nog de longcapaciteit, was normaal, nam 3 buisjes bloed af en testte de reflexen. Hij bekeek ook nog de uitslag van de ECG en de uitslagen van de voorgaande tests. Die waren allemaal goed. Dus uiteindelijk was ik goedgekeurd. Nu moet ik een aantal weken wachten op het papiertje en dan kan ik daarmee een oefenvergunning aanvragen zodat ik solo mag vliegen, als ik zover ben met de praktijklessen.

0 reacties: