Maandag, navigatie
Deze les ging over het berekenen van de loxodromische afstand tussen 2 punten op de aarde. Klinkt veeeel ingewikkelder dan het is. Dit is de afstand tussen 2 punten op de aarde waarbij de hoek tussen de meridianen constant blijft, m.a.w. de koers blijft constant. Dit is dus wel gemakkelijk bij het vliegen.
De kortste afstand tussen 2 punten op de aarde noemt men de orthodromische afstand maar hier moet dus constant de koers aangepast worden.
De loxodromische afstand wordt berekend door het verschil in graden en minuten te berekenen tussen 2 punten. Die punten moeten wel op de dezelfde lengte- of breedtegraad liggen, anders wordt het te moeilijk :)
Bv
punt A: 10o 30' N 20o 45' W
punt B: 10o 30' N 34o 22' E
Zelfde lengtegraad, verschil in breedte is: 20o 45' + 34o 22' = 55o 07' = 3307' --> 3307 nautical miles
Het verschil wordt hier door optelling verkregen omdat de punten in verschillende windrichtingen liggen (W en E).
Verder ook nog theorie over het berekenen van tijdsverschillen tussen 2 punten. Als je weet dat 1u gelijk staat aan 15 graden is dat ook niet zo moeilijk. Het is ook allemaal erg theoretisch, alleen nodig voor examen omdat de aarde al is onderverdeeld in tijdzones. Dus er valt in de praktijk weinig te rekenen. Het is wel handig om een idee te krijgen van het tijdsverschil.
Donderdag meteorologie
Deze keer was ik iets minder gaar, en was zelfs te vroeg voor de les. Heel vreemd.
We hebben stabiliteit en instabiliteit van de lucht behandeld en hoe dit af te lezen is op een TlogP diagram. Dit was eigenlijk al vrij heftig, maar we zijn toch nog ff verder gegaan met zichtbaarheid en hoe dit afgelezen/gemeten wordt. Klinkt simpel, maar je moet dus wel een boel verschillende soorten mist kunnen onderscheiden en weten hoe ze ontstaan. Erg vervelend dus.
Zaterdag, tweede les!
Dit was eigenlijk de eerste echte les, de eerste les was meer een introductie. Deze keer was dan ook 1u vliegen ipv een half uur.
Het begon al direct goed met de pre-flight checks. Een hele WASLIJST met checks die gedaan moeten worden voordat je kunt vertrekken. Het waren eigenlijk 13 lijsten, maar we hebben er maar 1 gedaan, anders zouden we nog niet meer aan vliegen toekomen.
Uiteindelijk dus toch opgestegen, beetje rondgevlogen, koers proberen te houden. Op een verlaten veld oefeningen gedaan met de cyclic en de pedalen. Geprobeerd om van 1 kant van het veld naar de andere te vliegen, ging niet zo heel goed. 360o rondje ging beter. Daarna weer verder gevlogen en geoefend met stijgen/dalen en accelleren en vertragen. Hierbij moet je alle controls tegelijk gebruiken dus wel lastig. We zijn nog even gaan 'razemotten' bij de vrienden van de paraclub en zweefvliegers in Schaffen. Razemotten is met hoge snelheid laag over de grond vliegen, erg gaaf dus. Spreekt voor zich dat de instructeur de controls had :)
Hierna nog wat geoefend met dalen en stijgen, en weer langzaam richting helihaven gevlogen. Me onderweg nog wat belachelijk gemaakt op de radio, om te zeggen dat we eraan kwamen, in pilotentaal. Al met al weer een erg leuke les, kan weer niet wachten op de volgende (zaterdag 15u).....
zondag 19 oktober 2008
Week 4
Gepost door Ruud op 21:25
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
0 reacties:
Een reactie posten