zondag 12 oktober 2008

Eerste praktijkles!!

Meteo les 1

Kan maar 1 ding zeggen; sjezus man! Een donderdag ziet er ongeveer zo uit; 6u gaat de wekker, naar het werk via de files, werken, en dan rond 16.30 weer naar huis. Als alles goed gaat, ben ik dan rond 17.30 thuis en heb ik maarliefst 1 uur om te eten, zodat ik rond 18.30 weer kan vertrekken om rond 19.30 in Webbekom, Diest te arriveren.

Maaaaar, deze donderdag was er een ongeluk bij Waalre gebeurt, waardoor ik dus al 1 uur kwijt was om van het werk naar Waalre te rijden. Dus kwam ik een half uur te laat, en helemaal gaar op de eerste meteo les.

Het was een stortvloed van informatie, heel veel theorie. Ondanks dat ik veel al een keer gehad had op de MTS, over dampdruk, en maximale dampdruk.

Ook de verschillende luchtlagen (onderverdeeld op thermische eigenschappen) kwamen aan bod, belangrijkste zijn de stratosfeer en de troposfeer.

Normaal gesproken neemt de temperatuur af met de hoogte, maar door inversie kan de temperatuur ook toenemen met de hoogte. Er zijn weer verschillende soorten van inversie, natuurlijk. Dus al met al, best pittig, maar volgens de docent wordt het nog allemaal minder theoretisch.


Eerste praktijkles!!!

Zaterdag 11-10 had ik dus mijn eerste praktijkles in de R22 tussen 9 en 11u. Het zonnetje scheen, maar het was wel nog vrij mistig. Ik kreeg eerst wat algemene uitleg over de heli, hoe het een en ander werkt. De basics die je moet weten om hem enigszins in bedwang te houden. In tegenstelling tot een vliegtuig, ben je in een helicopter eigenlijk constant bezig om bij te sturen.
Hier staat een mooie uitleg hoe het allemaal een beetje in elkaar zit :)

De les was erg gaaf natuurlijk. We zijn wat rond gaan vliegen in de buurt van Diest. Wat oefeningen gedaan om een beetje gevoel te krijgen van de besturing. De cyclic is erg gevoelig, zeker ten opzichte van de pedalen en de collective. Doordat ik geen echte horizon zag was het soms een beetje lastig om het toestel recht te houden. De instructeur, Bert, vloog ook nog even naar zijn huis dat naast een landingsbaan lag die door parachutisten gebruikt werd. Hij moest even de bladeren in zijn tuin opkuisen, met een heli is dat zo gebeurt :) en veel leuker dan met een hark/bladblazer.

Toen ik naar huis reed, kon ik niet wachten tot de volgende praktijkles, a.s. zaterdag 15u....
Ben bang dat ik erg dicht bij de vlieg-microbe geweest ben.

2 reacties:

Unknown zei

english version will be nice! :-)

Anoniem zei

Hee, hey, Siebke...
Ut is toch ech gebeurdj...doe bus besjmet met de heli...ut sjpringt oet dien verhoal...allein dan detse (alweer) te laat woors...

Veer goan diene weag nao piloteman dus weakelis kinne mitvolge...
Good bedach (sjteake veer der auch nog get van op)!

Haaj um rech (dan wil ich bis ein rit deile...).

San